ספורט מוטורי ביוון
בישראל תחום הספורט המוטורי עדיין בחיתולים למרות ההתפתחות המהירה. הספורט המוטורי לא היה חוקי בישראל בעבר ובמהלך השנים התגבשו תקנות וחוקים שונים בעניין הספורט המוטורי בישראל. למעשה, המרוץ החוקי הראשון בישראל נערך רק בקיץ 2012. ביוון לעומת זאת הקדימו אותנו לפני שנים. שם הספורט המוטורי כבר נגמל מהחיתולים ובועט במרץ על המסלולים הסלולים כמו גם על מסלולי השטח. היוונים מספקים מסלול מקצועי ללמידה והתנסות, תחרויות מקומיות ובינלאומיות וכל זה כלול בחבילה היוונית הקבועה שכולנו מכירים: נוף מצוין, אוכל טוב ואווירה יוונית מעולה.
אומנם הספורט המוטורי וותיק יחסית במרוצים מסוימים או במקומות מסוימים בעולם, אך עדיין נחשב לתחום צעיר מבחינה ספורטיבית ובהשוואה לענפי ספורט אחרים. למזלם הרב של העוקבים בשקיקה אחרי ספורט זה התחום ממשיך לגדול, להתפתח ולצבור עוד ועוד אוהדים. גם בזכות האירועים הססגוניים וההתוססים שהתחום מספק, אירועים המתאימים כמעט לכל טווחי הגילאים. בספורט המוטורי יש כל כך הרבה סוגים וקטגוריות שממש קשה לבחור במה להתמקד, ואי אפשר לכתוב על ספורט מוטורי על רגל אחת, בטח לא על הספורט המוטורי ביוון. כדי להכיר את הספורט המוטורי או להיות אוהדים תחילה צריך לאהוב את עולם כלי הרכב, ולאחר מכן יש להבחין בין הסוגים השונים של ספורט זה. במקביל צריך להכיר מעט מונחים בתחום ויש הרבה מהם.
בהמשך עמוד זה תמצאו מעין מילון מונחים קצר המבדיל בין הסוגים השונים/המרוצים השונים. לא מדובר על המילון השלם אלא רק על רשימה חלקית של כמה סוגי מרוצים עיקריים עם הסבר קצר לצדם וכמובן התייחסות למרוצים ביוון.
סוגי/ שמות מרוצי המכוניות
כמה פעמים שמעתם את המילים הבאות: פורמולה, ראלי, גרנד פרי, דריפטים, נאסקר? גם אם אתם לא בתחום ולא עוקבים אחרי הספורט המוטורי, בטוח שמעתם עליו ובטוח ששמעתם את השמות האלו.
אלו מכם שעוקבים אחרי התחום אפילו במעט שמעו גם את המונחים הבאים: פורמולה 1, 2 ו-3, ראלי דקר, דראג, דייטונה, אינדיאנאפוליס, באחה ועוד כאלו.
די בוודאות כולכם שמעתם את המילה קארטינג. עכשיו אתם מתפלאים ושואלים את עצמכם איך הקארטינג קשור למרוצים? תחגרו, אנחנו יוצאים לדרך ומיד תקבלו הסבר.
קארטינג Karting: כן, בדיוק מה שאתם חושבים. אותו הקארטינג אליו אתם לוקחים את הילדים עבור הכיף בלבד מוגדר כספורט מוטורי.
אתם אומנם לוקחים את הילדים לקארטינג במסלול הפשוט במסלול יעודי לכיף בלבד, אבל יש רמות שונות של קארטינג כולל רמה של מרוצים מקצועיים במסלולים מיוחדים ואליפויות עולם.
מה שהתחיל בשנות ה-50 עם מנוע של מכסחת דשא, הפך מהר מאוד לספורט מוטורי מקצועי המתאפיין בנהיגה מאוד טכנית עם סוגי מרוצים שונים, ונחשב לבסיס עבור נהגי המרוצים העתידיים. נהגים אלו לרוב מתחילים בילדות ואת צעדיהם הראשונים בתחום עושים במסלולי הקארטינג.
באי כרתים אפשר למצוא מסלולי קארטינג בחאניה וברתימנו. המסלול בחאניה נחשב למסלול מצוין אך שניהם מתמקדים יותר במרוצי השעשועים והכיף ולא במרוצים מקצועיים.
אם כבר אנחנו דנים בקארטינג אז סתם שתדעו שליוונים יש אפילו ליגת נערות בקארטינג!! בהחלט הקדימו אותנו ובגדול.
דריפט Drifting: אם צפיתם במהיר ועצבני 3 אז אתם כבר יודעים על מה מדובר. למי שלא צפה, אז דריפט זה החלקה ממושכת של ישבן המכונית. אם לדייק מדובר על סחיפה אך הסחיפה/החלקה היא בשליטת הנהג. תחום זה התפתח ביפן בשנות ה-70 ולכן הלוקיישן בסרט מספר 3 בסדרת מהיר ועצבני צולם בטוקיו ובעוד מיקומים ביפן.
דראג Drag: מרוצי דראג הם מרוצים למרחק קצר הנערכים במסלול קו ישר, ללא פניות. מטרת המרוץ היא זינוק מהיר ונטו מהירות.
בדרך כלל מתחרים שני רכבים בכל פעם ומי שמנצח עובר לשלב הבא.
נשמע קצת משעמם אך המכוניות במרוצי הדראג הן אולי הכי מעניינות מבחינה חיצונית. הן ארוכות מאוד עם גלגלים גדולים מאחור וגלגל קטנצ'יק בפרונט וכשהן בולמות הן נעזרות במצנחי רחיפה להאטה.
באי כרתים לרוב נערכים מרוצי דראג, על מסלול בשדה תעופה! המרוץ מתקיים בשדה התעופה של טימפאקי Timpaki במרחק של כ-66 ק"מ מהרקליון ובמרחק קילומטרים ספורים ממטאלה Matala. רק שבכרתים קצת פחות מקפידים על אורך המכוניות, הם משפצרים את המכוניות שלהם ומתאימים אותם למרוץ. שלא תחשבו שזה פשוט או זול, האנשים האלו מכורים לאדרנלין לזמן קצר ומשקיעים בכך את מיטב כספם, זמנם ומרצם.
במאי 2015 אפילו השתתפו כמה ישראלים במרוץ הדראג של טימפאקי.
גרנד פרי Grand Prix: מרוצי מכוניות התחילו כבר בסוף המאה ה-19 בצרפת. למעשה המרוצים הראשונים היו מרוצי הגרנד פרי - מרוצי כביש בין ערים.
במהלך השנים הם הפכו להיות מרוצי הפורמולה ואחר כך פורמולה 1, ובעקבות כך כל סיבוב באליפות העולם בפורמולה 1 נקרא גרנד פרי.
מרוצי הגרנד פרי נערכו בעבר בכבישים ציבוריים אך בגלל כמה תאונות כולל אחת קטלנית הם הועברו במהלך השנים למסלולים סגורים.
פורמולה: זה שם מותג! כולם מכירים את מרוצי פורמולה גם אם אינם מאוהבי הספורט המוטורי. מה שהרבה לא יודעים זה שתקנות הבניה של מכוניות המרוץ נקראות פורמולה. לאחר מלחמת העולם השנייה התארגנה תחרות אליפות עולם במרוצי מכוניות וקמה התאחדות בינלאומית. התקנות והמגבלות למכוניות בתחרות זו נקראו פורמולה ולכן האליפות נקראת פורמולה 1.
פורמולה 1: מרוץ מכוניות הנחשב לענף המרוצים הכי יוקרתי בעולם וגם לענף הספורט הכי יקר בעולם. במהלך השנים נוצרה התפתחות לפורמולה 2 ולפורמולה 3 [מגבלות, תקנים, קטגוריות וכו'] אך פורמולה 1 נשאר הכי יוקרתי.
המכוניות המתחרות בפורמולה 1 הן חד מושביות עם גלגלים חשופים, קלות יחסית מבחינת משקל. המסלולים סגורים ומפותלים, התוואי הוא מעגלי.
ואם לרגע חשבתם שזה מסתיים ב-3 מרוצי פורמולה תחשבו שנית, יש עוד עשרות מרוצי פורמולה שונים לפי מיקומים, לפי סדרות רכבים ועוד.
פורמולה רנו: קטגוריית מרוצי מכוניות שהתחילה בשנות ה-70 [1971]. מרוץ פורמולה רנו מיועד למתחילים אשר מפתחים ומשפרים את יכולות הנהיגה שלהם. הטובים ביותר עוברים להתחרות במרוצים אחרים יותר נחשבים בהמשך כמו פורמולה 3.
נאסקאר: בעצם חברה אשר נוסדה בפלורידה, ארה"ב בסוף שנות ה-40. לחברה יש סדרות שונות של מרוצי נאסקאר אך בכולן פחות או יותר המכוניות המשתתפות הן מכוניות מייצור סדרתי אשר עברו שיפורים שונים.
המסלולים במרוצי נאסקאר הם תמיד סלולים ומעגליים. מרוץ נאסקאר לדוגמה הוא מרוץ הדייטונה 500.
ראלי: מרוץ שטח מנקודה לנקודה, לא מרוצים מעגליים. מרוצי הראלי נערכים בדרכים ציבוריות - כבישים ודרכי עפר, לא רק מסלולי מרוצים מאספלט. לעתים המרוצים נערכים גם על שלג או קרח. את הדרכים סוגרים באופן זמני לטובת המרוץ.
התפתחות מרוצי הראלי החלה בשנות ה-60 ובשנות ה-70. האליפות הראשונה של ראלי נערכה בתחילת שנות ה-70.
המכוניות המשתתפות במרוץ הן לרוב קטנות ויכולות להיראות כמו המכונית של השכן [בלי כל הסטיקרים] אך הן עברו התאמות ושיפורים לכן אליפות העולם בראלי כוללת בתוכה אליפות עולם גם ליצרנים ולא רק לנהגים.
בראלי יוון Rally Hellas אשר נערך ב-2014 השתתפו 8 צוותים ישראליים וזכו בקטגוריות שונות.
ביוני 2017 נערך ראלי אוף רוד יוון כחלק מראלי בינלאומי ומתוך 48 צוותים שהשתתפו בתחרות מספר צוותים היו מישראל.
הקרבה לישראל והעלויות הזולות בהשוואה לראלי במדינות אחרות מושכות נהגים רבים הרוצים להתחרות במרוצי ראלי.
פשיטת ראלי: כמו ראלי רק מבולגן יותר. בפשיטת ראלי יש כמה תקנות זהות למרוצי הראלי אך בעקרון למי שלא מבין בתחום ואינו חלק מעולם המרוצים זה ייראה כמו בלגן שלם.
כלי רכב שונים, בדרכים שונות כי במרוצים שונים אין תוואי מוגדר חוץ מנקודת הסיום וכל נהג יכול לבחור לו את התוואי שלו כל עוד הוא מגיע לנקודת הסיום בזמן שנקבע להגעה.
כמובן שישנם קריטריונים שונים בעניין, תקנות ומגבלות אבל זה העקרון של פשיטת ראלי.
הבית של מרוצי פשיטת ראלי ביוון נמצא בנאפפקטוס Nafpaktos ומתחרים מעשרות מדינות מגיעים להשתתף בו.
ב-2013 השתתפו בו גם כמה ישראלים.
ראלי דקר: כמו פשיטת הראלי, גם מרוץ זה הוא מרוץ שטח עם כלי רכב שונים וכולל אפילו משאיות. יש כמובן קטגוריות שונות המבדילות בין כלי הרכב המתחרים.
מרוץ הראלי דקר הוא מרוץ אשר נערך בתוואי שטח קשה, לעתים אפילו במדבר על דיונות חול ומאפשר גם לחובבנים להשתתף בו ולא רק לנהגים מקצועיים.
תוואי השטח הוא גם קשה, לא רק ארוך ולא מעט פעמים קרו תאונות קשות במהלך המרוץ.
באחה: מרוץ שטח בסגנון הראלי. גוף בשם Score אשר משמעות ראשי התיבות שלו היא: חובבי האוף רוד של דרום קליפורניה הוא הגוף האחראי להיוולדות מרוצי הבאחה 500 ובאחה 1000 הידוע במיוחד ועוד כמה.
מרוצי באחה הם מרוצי שטח, ברובם מעגליים. הם מתחילים מהעיר אנסנדה אשר במדינת באחה קליפורניה במקסיקו ולרוב גם מסתיימים שם.
במרוץ מתחרים כלי רכב שונים כמו במרוצי פשיטת ראלי או ראלי דקר.
באחה 1000 חגג בשנת 2017 יובל [50] של מרוצי שטח ולא סתם מרוצים. מרוץ באחה 1000 הוא מרוץ מאוד מאוד תובעני הנמתח לאורך יותר מ-2,000 קילומטרים ועשרות שעות של נהיגה.
מעל 600 צוותים משתתפים כל שנה במרוץ ורק כשליש מהם אם לא פחות מגיעים לקו הסיום.
גם לבאחה 1000 הגיעו ישראלים בעבר הלא רחוק.
באחה ביוון Baja Greece
באחה יוון הוא מרוץ קטן אשר נמשך יומיים, בדרך כלל בסוף שבוע והרעיון המרכזי שלו הוא די בסיסי: תגיעו, תתחרו, תיהנו, תעזבו. הכי פשוט שיכול להיות אך במקביל גם מאוד מוצלח.
מועדון אטלאנטס Atlantas Motorsport Club הוא המארגן הראשי של שני מרוצי שטח ביוון: הראשון הוא באחה יוון והשני הוא ראלי אוף רוד יוון Rally Offroad Greece. המועדון הזה אפילו הגיע לביקור בישראל בעבר.
את מרוץ באחה 2016 הם ערכו בתת המחוז המקסים טריקלה - קורינתיה Trikala Korinthias שם אפשר למצוא גם המון חובבי נהיגת מרוצי אופנועי אנדורו [ראו מידע בהמשך עמוד זה] השייכים למועדון הרכיבה של עיירת החוף קסילוקסטרו Xylokastro.
בין העיירה לשלושת כפרי תת המחוז הידועים לא חסר להם שטח להתאמן בו. בכלל מועדון הרכיבה של קסילוקסטרו מארגן ארועים שונים של מרוצי אופנועים כולל אירועי רכיבה לילית.
מרוצים נוספים ביוון
אקרופוליס ראלי Acropolis Rally: ראלי זה נערך על בסיס קבוע במסגרת אליפות הראלי האירופאית ונחשב לראשון בחשיבותו ביוון.
הראלי נערך בדרכים הרריות מסביב לאתונה בעונת הקיץ, ונחשב לאחד הקשים עבור הנהגים וגם עבור הרכבים בגלל הדרכים הסלעיות, מלאות האבק ובגלל הטמפרטורות הגבוהות.
כבר 51 שנים שהוא נערך ביוון על יד ארגון כלי הרכב של יוון אשר אחראי על כל ארועי המרוצים ביוון.
51 שנים של תחרויות הופכים את אקרופוליס ראלי לאחד מהוותיקים בעולם. הרבה נהגי ראלי תחרותיים המוכרים בתחום השתתפו וזכו באקרופוליס ראלי.
אלפא ראלי Elpa Rally: השני בחשיבותו ביוון, אחרי האקרופוליס ראלי.
אלפא ראלי נערך בפעם הראשונה בשנת 1976 בחלקידיקי ולכן גם נקרא ראלי חלקידיקי. לאחר מכן משנת 1977 ועד 2011 היה חלק מאליפות הראלי האירופאית.
ראלי זה גם מאורגן על ידי ארגון כלי הרכב של יוון וכיום נקרא על שם הארגון. אלפא הן ראשי התיבות של שם הארגון.
מרוץ ריטסונה Ritsona: ריטסונה הוא כפר בקרבת האי אוויה. בקרבתו נערך מרוץ מכוניות כל דצמבר מאז 1956 ולכן המרוץ קיבל את שם הכפר.
מרוץ זה נחשב לאחד ממרוצי המכוניות המפורסמים ביותר ביוון.
פיטיטסה Pititsa: מרוץ נוסף, קצת מוזר נקרא מרוץ פיטיטסה על שם כפר הררי הממוקם בגובה של כ-700 מטר, 11 ק"מ מזרחית לעיירה ריו בצפון הפלופונז.
מרוץ פיטיטסה הוא לא מרוץ מכוניות רגיל כמו מרוצי ראלי שונים. הוא מוגדר כמרוץ טיפוס הרים בגלל מיקום המרוץ ותוואי המסלול. הוא גם אחד מהמרוצים הוותיקים ביוון יחד עם מרוץ ריטסונה ואקרופוליס ראלי.
את מרוץ פיטיטסה הקים בחור יווני בשם ליאונידס בשנת 1973 אשר גם ניצח במרוץ עם מכונית פורשה קררה.
פיליון: גם חצי האי פיליון לא נעדר מרשימת המיקומים המארחים אירועי ספורט ביוון. ואיך ייעדר מהרשימה כשהכבישים שם מתחננים לארוע כזה?
כל ספטמבר מתארח בחצי האי פיליון ראלי פילפה Rally Filpa - ראלי בינלאומי מיוחד של מכוניות קלאסיות עם עשרות צוותים הנוהגים במכוניות בנות 30 שנה ל-80 שנה.
בהחלט חוויה יוצאת דופן גם לנהגים וגם לצופים, נהיגה בכבישים מפותלים מוקפים בעצי ערמונים וצמחייה מרובה כאשר מצד שני יש את הנוף המרהיב של מפרץ פגאסטיקוס Pagastikos.
אם אתם נוהגים בפיליון בזמן המרוץ [לא משתתפים במרוץ] צפו לפקקים ארוכים.
זהו לא המרוץ היחיד בפיליון, יש מדי שנה מרוצים מסוגים שונים ורובם מאפשרים השתתפות נהגים חובבנים ולאו דווקא נהגים מקצועיים.
כך למשל בכל שנה בחודש מאי, מועדון הרכב של וולוס מארגן ראלי הידוע בשם ראלי קנטאברוס Rally Kentavros ומשמעות השם היא ראלי הקנטאורים, טיפוסי לפיליון.
מרוצי אופנועים
לאורך עמוד זה הזכרנו מדי פעם מרוצי אופנועים. לא רק מרוצי רכבים קיימים ביוון אלא גם מרוצי אופנועים ולא רק מרוצי אופנועים אלא גם מסלול מקצועי ללמידת רכיבה נכונה.
מסלול אשר נחשב לאחד הטובים בבלקן, ייתכן בהחלט כי הוא היחיד בבלקן.
לפני שנקפוץ לדבר על המסלול קבלו הסבר קצר על קטגוריות במרוצי אופנועי שטח.
אנדורו Enduro: ספורט מוטורי דו גלגלי כמובן. מדובר על מרוץ אופנועי שטח בשטח משולב טבעי ומלאכותי.
אנדורו הוא סגנון המרוצים הפופולארי בתחום מרוצי אופנועי השטח. אותו סוג המרוצים אשר מתמקד בו מועדון הרכיבה של קסילוקסטרו.
ISDE - משמעות ראשי תיבות אלו היא: International Six Days Enduro. זהו מרוץ אופנועי שטח בינלאומי המתקיים כבר קצת מעל 100 שנה במדינות שונות בעולם.
מרוץ זה מוגדר כאולימפיאדה, אולימפיאדת האנדורו הבינלאומית.
בשנת 2004 השתתפו 4 ישראלים, הראשונים להשתתף באירוע כזה. בשנת 2008 נבחרת ישראל הרשמית השתתפה ב-ISDE ביוון אשר התקיים בעיר סרס Serres בצפון מזרח יוון. הנציגים הישראלים זכו במדליות כסף וארד.
סופרמוטו Supermoto: אופנועים מבוססים שטח משולבים עם יתרונות אופנועי הכביש.
לא מדובר על שטח כמו במרוצי אנדורו ולא מתמקדים במהירות אלא יותר בטכניקת רכיבה.
מוטוקרוס Motocross: תחום זה התחיל ב-1924 בבריטניה. מאוד פופולרי אך גם מאוד תובעני ולא קל כי מדובר על תחרות בתוך שטח ספציפי ולא מעבר לו.
צריך לשמור על מהירות גבוהה בתוואי שטח לא קל עם "מכשולים" בדרך. רוכבים המתחרים בקטגוריית מוטוקרוס חייבים להיות בכושר גופני טוב מאוד.
בכלל כל נהגי הספורט המוטורי בקטגוריות האופנועים חייבים להיות בכושר טוב ותיכף נרחיב מעט על זה.
מסלולים ביוון
סרס Serres הוא המסלול המקצועי שהזכרנו לפני כן, המסלול הטוב בבלקן.
המסלול ממוקם צפונית לסלוניקי, בעיירה בשם סרס ומכאן גם שם המסלול.
מיקומו בתוך עמק מוקף הרים, מונע חשיפה לרוחות חזקות היכולות להשפיע על הרכיבה ובכך מהווה יתרון עצום לרוכבים.
המסלול מאוד מקצועי ועומד בתקנים רבים ובעקבות כך יכול לארח מרוצי פורמולה 3. מפתיע בהתחשב בעובדה שהמסלול נבנה על ידי המועצה המקומית של סרס והוא בבעלות העירייה אשר גם דואגת לתחזוקה של המסלול.
לסרס מגיעים המון רוכבים מאירופה, בעיקר ממדינות הבלקן השכנות וגם ישראלים רבים מגיעים ללמוד ולהתנסות.
ישנן סוכנויות אופנועים בעיירה אשר דרכם אפשר להחזיק אופנוע קבוע לאורך כל השנה, והם מתחזקים אותו לרוכבים שמגיעים מדי פעם.
המקום עצמו [המסלול והמתקנים] הוא פשוט, לא לוקז'ורי. יש בו מסעדה פשוטה, יש מגרש חניה ויש אווירה יוונית נעימה מאוד.
המסלול עצמו נחשב למסלול טכני מורכב ומסובך. אורכו 3.2 ק"מ ויש בו 16 פניות.
כולכם בטח מדמיינים עכשיו איך הייתם מגיעים לשם ומשכיבים את האופנוע בסיבובים. תשכחו מזה. למעשה תשכחו מכל מה שאתם יודעים על רכיבת אופנועים.
זה לא פשוט כמו שזה נראה או כמו שחושבים וצריך להיות בכושר גופני טוב לזה.
במסלול מלמדים עקרונות רכיבה ספורטיבית ולא מדובר רק על נהיגה מהירה.
בדרך כלל כמה ימים של לימודים עוזרים לדברים להתחבר עד לכדי נהיגה מקצועית ובטוחה וכמובן שגם מהירה.
מגארה Megara: אומנם סרס הוא המסלול הכי מקצועי ביוון אך הוא לא היחיד. מסלול נוסף תמצאו במגארה, לא רחוק מאתונה. ליתר דיוק מחוץ לעיירה מגארה, כ-35 ק"מ מאתונה.
המסלול נקרא Athens Circuit והוא מוגדר כמסלול כביש קבוע.
המסלול במגארה היה המסלול הראשון שנפתח ביוון, בדיוק כמה חודשים לפני שנפתח המסלול בסרס.
בנייתו החלה בשנת 1994 ונמשכה 4 שנים.
קצת פרטים טכניים על המסלול במגארה: אורכו 2.1 ק"מ עם רוחב מסלול ממוצע של 11-12 מטר ויש בו 10 פניות.
זה לא המסלול הכי מקצועי בעולם. יש המשווים אותו למסלול מרוצי קארטינג ואכן לעתים הוא משמש כמסלול כזה [לא למרוצי הילדים] ולצדו ניתן למצוא גם מסלול קארטינג קטן יותר.
מאז פתיחתו ועד היום המסלול אירח מספר מרוצי מכוניות ואופנועים, פסטיבל פרארי ואירועים שונים כמו אירוע של מקלארן למשל ואפילו אליפות עולם אחת.
המצב הכלכלי הירוד ביוון נתן את אותותיו גם במסלול של מגארה והפעילויות הצטמצמו. היוונים מקווים לשיפור במצב הכלכלי ובעקבות כך להחזרת המסלול לחיים עם יותר אירועים מאשר כיום.
יש עוד כמה מסלולי קארטינג ביוון, חלקם מקצועיים ברמה כזו או אחרת ואפילו מארחים תחרויות בינלאומיות. אך הם לא משתווים ברמתם למסלול במגארה ובטח שלא למסלול בסרס. אם אתם בין אוהבי הנהיגה והספורט המוטורי ואנחנו לא מתכוונים לחולי גז בלבד, תוכלו ליצור איתנו קשר ואנחנו נכין לכם מסלול מיוחד ומותאם אישית לטיול ביוון על אופנוע. כמו גם נוכל לקשר אתכם עם החברה הכי מקצועית במסלול המרוצים בסרס.
+ ראו גם ספורט אתגרי ביוון
+ ראו גם סדנאת נהיגה על אופנועי מרוץ בסרס, יוון